onsdag 9. desember 2009

Scandinavian Design på Sølvberget

Forrige fredag fikk vi en omvisning av en scandinavian design utstilling på Sølvberget i Stavanger. Utstillingen var basert på 6 sitater av Italo Calvino, om skandinavisk design. Sitatene har titlene: Letthet, Hurtighet, Nøyaktighet, Synlighet, Mangfold og Konsekvens.
Hvert sitat har sin egen lille plattform med forskjellige gjenstander som eksempler.
Det som gjorde mest inntrykk på meg med utstillingen var: hvor mye kult en egentlig kan lage, hvis eg bare kommer på å lage det.
Jeg vet ikke om jeg føler jeg har en bedre forståelse av hva design er, fordi vi har gått så grundig igjennom det de siste 2-3 årene på skolen.









Utstillingen har en påhengende del av Grete Prytz Kittelsen, som er blant Nordens fremste designere. I industrien var hun en av de første kunstnerne, og var med i bedriften Cathrineholm A/S.
Hun lanserte serien "Cathrine" som er en fargerik design av bruksgjenstander. Det er eksempler på mange av hennes ting på denne utstillingen.



Etter å ha sett utstillingen fikk vi lage vårt eget design til kopper produsert av Figgjo. Vi fikk små firkanter med papir, som ble til glasur når en la det i vann. Vi fikk bruke fargene rød, svart og grå på koppene. Det var en veldig kjekk oppgave fordi vi ikke trengte å tenke ut en lang prosses om hvordan koppen skulle være. Vi fikk ikke lov til å lage skisser først, bare tenke på ferdig produkt, som var ganske frigjørende og deilig fordi på skolen må vi alltid lage masse skisser, dokumentere prosessen vår med å lage prosesshefte osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar